Bergmanismos - I
(Sobre Orson Welles) - For me he's just a hoax. It's empty. It's not interesting. It's dead. Citizen Kane, which I have a copy of- is all the critics' darling, always at the top of every poll taken, but I think it's a total bore. Above all, the performances are worthless. The amount of respect that movie's got is absolutely unbelievable. (...) I've never liked Welles as an actor, because he's not really an actor. In Hollywood you have two categories, you talk about actors and personalities. Welles was an enormous personality, but when he plays Othello, everything goes down the drain, you see, that's when he's croaks. In my eyes he's an infinitely overrated filmmaker.
(Sobre Godard) - I've never gotten anything out of his movies. They have felt constructed, faux intellectual and completely dead. Cinematographically uninteresting and infinitely boring. Godard is a fucking bore. He's made his films for the critics. One of the movies, Masculin, féminin, was shot here in Sweden. It was mind-numbingly boring.
(Sobre Antonioni) - He's done two masterpieces, you don't have to bother with the rest. One is Blow-Up, which I've seen many times, and the other is La Notte, also a wonderful film, although that's mostly because of the young Jeanne Moreau. In my collection I have a copy of Il Grido, and damn what a boring movie it is. So devilishly sad, I mean. You know, Antonioni never really learned the trade. He concentrated on single images, never realising that film is a rhythmic flow of images, a movement. Sure, there are brilliant moments in his films. But I don't feel anything for L'Avventura, for example. Only indifference. I never understood why Antonioni was so incredibly applauded. And I thought his muse Monica Vitti was a terrible actress.
Etiquetas: Curiosidades
7 Comentários:
Não fosse eu gostar dos filmes dele e era capaz de fazer algo menos digno. Enfim...só se entende isto como provocação. Meus ricos Welles e Godard. E sobretudo o meu Michelangelo!
Oh rapaz, não estavas decerto à espera que o Bergman fosse bom de assoar, ou estavas?
Claro que não. Mas sempre que leio estas tiradas fico com vontades assassinas... abraço
Gosto desse gajo. Às vezes, é preciso coragem para dizer coisas. Não que concorde com estes casos, mas há filmes muito reputados que só merecem que se lhes comece a dar na venta. Um dia também terei coragem para o fazer.
O Bergman é o maior! Ele é que sabe!
Adoro esta entrevista, é verdadeiramente hilariante. Só Bergman poderia dizer este tipo de coisas assim tão descontraidamente. Não concordo com nenhum dos casos, mas estas coisas até me fazem admirá-lo mais.
E ao que se diz, nem Godard nem Welles tem/tinha personalidades particularmente simpáticas. Era juntá-los a todos numa sala e deixá-los resolver o assunto... com filmes, claro ;-)
O Welles tem uma entrevista famosa nos "Cahiers", do fim dos anos 50, em que ele mete o pau em Antonioni, Kubrick etc. É assim mesmo, e é bom ver os cineastas falando com sinceridade a respeito do trabalho de seus colegas.
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